Counters

Sunday, May 29, 2005

چرا خلق شديم؟


چرا ما به اين دنيا آمده ايم؟
ما به كجا ميرويم؟
ما چطوري بايد زندگي كنيم؟



سوال بالا از عمده مهمترين سوالي است كه هركسي آن را از خود ميپرسد.ما بايد به بچه هاي خود چنين موردي را ياد بدهيم زيرا بدون دانستن هدف زندگي منحرف ميشويم. آخرين كتاب آسماني ما قرآن اين موضوع را مشخص كرده است. اين موضوع خيلي مهم است. زيراكه اين موضوع است مشخص ميكند ما چطوري زندگي كنيم و دنبال چي باشيم.

ما قبل از خلقت كجا بوديم ؟ چرا ما اينجا آمديم ؟

(شيرازه نوشته زير برگرفته از ضميمه 7 دكتر رشاد خليفه ميباشد)

ماجرا قبل از خلقت ما آغاز شد ، در آنزمان يکى از مخلوقات رده بالاي خدا، به نام شيطان، از روى خود خود خواهى اين عقيده را پرورش داد که غير از خدا او هم ميتواند بعنوان خدايى مستقل، سلطنتي را بچرخاند. شيطان از اين حقيقت که فقط خداي يكتا خصوصيات خدا بودن را دارد، غافل بود. خودخواهي و غرور شيطان را به چاله اي هولناك پرتاب كرد. اکثر مخلوقات خدا با شيطان مخالفت کردند.به جز عده اي محدود از كساني كه مغرور بودند با او موافقت كردند. اين مجادله در ميان جمعيت بهشتي صورت گرفت و در قرآن هم به صورت ضمني به آن اشاره شده است.

[38:69] ما كان لي من علم بالملا الاعلى اذ يختصمون
[38:69] "من پيش از اين درباره نزاعي كه در جامعه بالا درگرفت، هيچ دانشي نداشتم."

اين مجادله توسط خداي توانا حل شد به اين طريق كه به شورشيان فرصت توبه اعطا شد تا به ناسپاسي خود اعتراف كنند و دوباره تسليم خداي يكتا شوند خدا تصميم گرفت تا شورشيان سرسخت را روى كره اي به اسم زمين تبعيد نمايد، و باز هم فرصت ديگرى به آنها بدهد تا دوباره به آغوش خداي مهربان در آيند.
اگر شما مدعي باشيد که ميتوانيد هواپيمايى را به پرواز در آوريد، بهترين آزمايش اين است که هواپيمايى به شما بدهند و از شما بخواهند تا آنرا به پرواز در آوريد. اين دقيقاٍ همان کارى بود که خدا در پاسخ به ادعاى شيطان که او ميتواند خدا باشد، انجام داد؛ خدا او را نماينده موقتى در کره بسيار کوچکى به اسم زمين قرار داد.شيطان اين فرصت را از خدا درخواست كرد و خدا هم اين فرصت را تا روز قيامت به شيطان داد.


[2:30] واذ قال ربك للملئكة اني جاعل في الارض خليفة قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك قال اني اعلم ما لا تعلمون
[2:30] به ياد آور که پروردگارت به فرشتگان گفت: "من نماينده اي (خدايي موقت) در زمين قرار مي دهم." آنان گفتند: "آيا مي خواهي کسي را در آن قرار دهي که پليدي را در آن رواج دهد و خون بريزد، و حال آنکه ما مدح تو را مي سراييم، تو را تجليل مي كنيم و حاکميت مطلق تو را ارج مي نهيم؟" او گفت: "من چيزي مي دانم که شما نمي دانيد."

فرشتگان در جواب خدا اظهار كردند كه چطور به شيطان اين اختيار را دادي در حالي كه ما هميشه تورا تجليل ميكنيم. اين نشان ميدهد كه فرشتگان انتطار داشتند آنها نماينده روي زمين باشند. فرشتگان اظهار داشتند كه شيطان خون ميريزد و زمين را پر از فساد ميكند.ممكن است سوالي به ذهن خطور كند كه انسان است خون ميريزد نه شياطين. اما آيه زير ما راهنمايي ميكند :

[28:15] ودخل المدينة على حين غفلة من اهلها فوجد فيها رجلين يقتتلان هذا من شيعته وهذا من عدوه فاستغثه الذي من شيعته على الذي من عدوه فوكزه موسى فقضى عليه قال هذا من عمل الشيطن انه عدو مضل مبين
[28:15] روزي او غير منتظره وارد شهر شد، بدون آنكه مردم او را بشناسند. دو مرد را در حال نزاع ديد؛ يكي از قوم خودش (عبري) و ديگري از دشمنانش (مصري) بود. كسي كه از قوم خودش بود، عليه دشمنش از او كمك خواست. موسي مشتي به او زد و او را كشت. او گفت: "اين كار شيطان است؛ او دشمني است واقعي و گمراه كنندهاي آشكار."

همانطور كه در آيه بالايي ميبينيم خداي قادر توانا منشا اصلي خونريزي و كشتن را به شيطان نسبت داده است .

کسانيکه در آن شورش با شيطان موافقت کردند، به آنها فرصتى داده شد تا خود خواهى خود را از بين ببرند و تسليم قدرت مطلق خدا شوند. اكثريت موجودات از اين فرصت استفاده كردند اما عده بسيار كمي نتوانستند از اين فرصت استفاده كنند و آن را از دست دادند.عده اي از آنان كه در گروه انسانها دسته بندي شدند نسبت به دفع شيطان و پشتيباني قدرت خدا هيچ عكس العملي نشان ندادند و به اين طريق خود را وارد امتحان گسترده اي كردند.

[33:72] انا عرضنا الامانة على السموت والارض والجبال فابين ان يحملنها واشفقن منها وحملها الانسن انه كان ظلوما جهولا
[33:72] ما بار مسئوليت (آزادي انتخاب) را به آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه كرده ايم، اما آنها بار اين مسئوليت را نپذيرفتند و از آن ترسيدند. ولي انسان آن را پذيرفت؛ او ستمكار بود، نادان.*

مجادله جمعيت بهشتى باعث شد تا مخلوقات خدا به گروههاى مختلفى دسته بندى شوند.اين در آيه 33:72 هم ضمني بيان شده است.زيرا كه انسان موقعيت خود نسبت به خدا را مشخص نكرد و همچنان در قدرت خدا شك داشت و ميخواست شاهد نمايش مغرورانه شيطان باشد.

رده بندي مخلوقات خدا :

1: فرشتگان

مخلوقاتي كه هيچوقت نسبت به قدرت خدا شك نكردند و ميدانستند كه فقط خداي يكتاي مهربان توانايي خدا شدن را دارد . اكثريت مخلوقات خدا جزو اين دسته بودند. تعداد فرشتگان آنقدر زياد است كه هيچكس به جز خدا توانايي شمردن آنان را ندارد. حتي خود فرشتگان تعداد خود را نميدانند.

2- جانوران و اشياء

فرشتگان پيشنهاد كردند كه شورش كنندگان از محوطه سلطنت خدا اخراج شوند (2:30) اما خداي مهربان به شورشيان فرصت ديگري داد تا به جنايت خود اعتراف كنند و به درگاه خدا توبه كنند (33:72).

اكثريت آنان از اين فرصت استفاده كرده و توبه كردند آنها براي جبران خودخواهي و اشتباه خود (همكاري با شيطان) موافقت كردند تا كه خودخواهي را در وجود خود خفه كنند و به اين دنيا آمدند تا در نقش موجودات مطيع و فرمانبر بازي كنند.بنابراين جمادات حيوانات و ساير مخلوقات به جز انسان و جن مخلوقاتي تسليم شده اند كه براي جبران گناهانشان به اين دنيا آمده اند. اين نقش به طور ضمني در آيات زير بيان شده است. در عوض ايفاي نقش موجودات مطيع در اين دنيا، اين موجودات به درگاه سلطنت جاودانى خدا بخشيده ميشوند

[6:38] وما من دابة في الارض ولا طئر يطير بجناحيه الا امم امثالكم ما فرطنا في الكتب من شيء ثم الى ربهم يحشرون
[6:38] تمام مخلوقات روي زمين و تمام پرندگاني که با بال هاي خود پرواز مي کنند، جماعت هايي مانند شما هستند. ما در اين کتاب* از بيان هيچ نکته اي، دريغ نکرده ايم. تمام اين مخلوقات، نزد پروردگارشان احضار خواهند شد.

اسب، سگ، درختان، خورشيد، ماه، ستارگان، كودكان فلج و عقب افتاده از جمله اين مخلوقات خردمند هستند که به جنايت خود اعتراف کردند و توبه کردند اما براي جبران كفر اوليه خود در اين دنيا نقشي كه خدا براي آنان تعيين كرده است را بازي ميكنند.اين موضوع شايد براي خيلي از مردم قابل هضم نباشد. اما اين يك واقعيت است كه موجودات ديگر هم براي خود دنيايي دارند. اما با اين تفاوت كه دنياي آنان محدود است زيرا كه آنان به طور موقت نقشي را ايفا ميكنند.پيامبر سليمان با مورچگان حرف ميزند و...

[22:18] آيا درك نمي كنيد كه همه كس در آسمانها و زمين و خورشيد و ماه و ستارگان و كوه ها و درختان و حيوانات و بسياري از مردم، به خدا سجده مي كنند؟ و بسياري ديگر از مردم محكوم به فنا هستند. هر كه را خدا سرافكنده كند، هيچ كس او را گرامي نخواهد داشت. همه چيز بر طبق خواست خداست.
[55:6] ستارگان و درختان سجده مي كنند.
اسب مغرور نيست .صاحب اسب ميتواند هركسي باشد. ميتواند چاق لاغر جوان پير فقير ثروتمند و ...باشد. سگ هم همانطور. خورشيد هر روز طبق چيزي كه خدا برايش تعيين كرده است انجام وظيفه ميكند. بدن انسان متعلق به زمين است بنابراين ششها ريه ها و قلبها طبق امر خداي متعال به كار خود ادامه ميدهند و در اجل مشخصي از كار خواهند افتاد. تعداد ساير جانوران بسيار بيشتر از انسانهاست . دايناسورها قبل از آمدن ما به زمين وجود داشتند زيرا اين نقشه خداي يكتا بود و دايناسورها زمين را براي زندگي ما آماده كردند زيرا كه اگر آنان نبودند زمين هم مثل مريخ غير قابل سكونت بود و حالا هيچ درختي وجود نداشت و نفت و ... هم موجود نبود .
3- انسانها

شورش كنندگان سرسخت و لجباز انسانها و جنها از توبه خودداري كردند و ترجيح دادند كه شاهد نمايش ادعاي مغرورانه شيطان باشند. اين موجودات مغرور از فرصتي كه خدا به آنها داد استفاده نكردند و توبه نكردند و به دو دسته تقسيم شدند. نيمي از آنان كه كمتر به سمت شيطان گرايش داشنتد به عنوان انسان دسته بندي شدند. اما انسانها نسبت به قدرت شيطان مقداري شك داشتند و نسبت به قدرت خدا كاملا مخالفت نشان ندادند.خودخواهي انسانها آنان را از توبه واداشت. فرصتي كه خدا به انسانها داد فرصت خيلي خوبي بود اما انسانها نتوانستند از آن استفاده كنند و اين مورد به طور ضمني در آيه 33:72 بيان شده است.
4- جنها

اما جنها بيشتر از انسانها به سمت شيطان گرايش پيدا كردند و بيشترين خودخواهي را نشان دادند اين گروه در دسته جنها دسته بندي شدند. جنها از همان بدو تولد به سمت شيطان تمايل دارند. نقشه خدا اين بود كه براي هر انساني كه متولد ميشود يك جن همنشين تعيين كند. جن همنشين نماينده شيطان است و نماينده ديدگاه شيطان است.حزب شيطان به سمت شرك و خدايان متعدد فرا ميخوانند.

[50:27] قال قرينه ربنا ما اطغيته ولكن كان في ضلل بعيد
[50:27] همزادش گفت: "پروردگار ما، من او را گمراه نكردم؛ او خودش بسيار گمراه بود."

در اين دنيا به جنها و انسانها فرصت كافي داده ميشود تا كه دوباره همه چيز را مطالعه كنند و دوباره در تصميم خود بازبيني انجام دهند. هرانساني كه به دنيا ميايد همراه او هم يك جن متولد ميشود و به عنوان همنشين انسان عمل ميكند . طبق قرآن جنها فرزندان شيطان هستند.

[18:50] واذ قلنا للملئكة اسجدوا لاءدم فسجدوا الا ابليس كان من الجن ففسق عن امر ربه افتتخذونه وذريته اولياء من دوني وهم لكم عدو بئس للظلمين بدلا
[18:50] ما به فرشتگان گفتيم: "در برابر آدم سجده کنيد." آنها سجده کردند، جز ابليس. او به جن تبديل شد، زيرا از فرمان پروردگارش سرپيچي كرد.* آيا او و نوادگانش را به جاي من به سروري انتخاب مي کنيد، با آنکه آنها دشمن شما هستند؟ چه جايگزيني بيچاره کننده اي!

[7:27] يبني ءادم لا يفتننكم الشيطن كما اخرج ابويكم من الجنة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما انه يركم هو وقبيله من حيث لا ترونهم انا جعلنا الشيطين اولياء للذين لا يؤمنون
[7:27] اي فرزندان آدم، نگذاريد شيطان شما را نيز فريب دهد، همان طور که باعث اخراج والدين شما از بهشت و باعث درآمدن لباس هايشان شد، تا بدن هايشان را نمايان کند. او و طايفه اش شما را مي بينند، در حالى که شما آنها را نمي بينيد. ما شياطين را همزاد کساني قرار مي دهيم که ايمان ندارند.

زماني كه جني متولد ميشود و براي انسان تعيين ميگردد جن همنشين انسان باقي ميماند تا زماني كه شخص بميرد سپس جن آزاد ميشود و چند قرن ديگر زندگي ميكند . وظيفه اصلي جنها و انسانها پرستش خداي يكتاست تا كه دوباره در محدوده سلطنت خداي قرار گيرند.

[51:56] وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون
[51:56] من جن ها و انسان ها را نيافريدم مگر آنكه فقط مرا بپرستند.

خدا آدم مصنوعي نميخواهد.

جر و بحثي كه در ميان جمعيت بهشتي در گرفت همانطور كه در بالا گفته شد ثابت ميكند كه آفريده هاي خدا داراي اختيار كامل هستند . شورش تعدادي از آنان اين حقيقت را به اثبات رساند كه موجودات خدا داراي اختيار هستند و به اين دليل به خداي مهربان خدمت ميکنند که آنها از قدرت و عظمت بي پايان خدا قدردانى ميکنند. بدون آن جرو بحث بهشتي و شورش ما هيچوقت نميفهميديم كه آزادي بزرگترين هديه خداست به تمام مخلوقاتش.

چون انسانها و جنها طرفدار شيطان شدند و همچنين پيشنهاد خدا را در باره بازبيني در اعمال خود رد کردند، فرشتگان انتظار داشتند که شيطان و دوستانش از درگاه خداي قادر توانا براي هميشه تبعيد شوند و اين مورد در آيه 2:30 به طور ضمني بيان شده است. اما خدا رحمش بسيار بيشتر از اينهاست و فرصت مناسب ديگري به ما داد تا كه دوباره او را انتخاب كنيم و شريك براي او قرار ندهيم.

خداي مهربان جهت انجام اين نقشه رحيمانه مرگ را آفريد.جالب است كه در آيات زير ابتدا گفته شده مرگ بعد زندگي. و اين خود نكته جالبي در آن نهفته است.

]67:2] الذي خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايكم احسن عملا وهو العزيز الغفور
يكتايي كه مرگ و زندگي را به اين دليل آفريد تا در ميان شما كساني را كه بهتر عمل مي كنند، مشخص نمايد.* اوست صاحب اقتدار، عفوكننده

نقشه خدا براين طبق بود كه شورشيان به دنياي ديگري وارد شوند جاييكه از مشاجره بهشتي هيچ چيزي به ياد نداشته باشند. هم انسانها و هم جنها پيام خدا و پيام شيطان را دريافت ميكنند و مختارند كه هركدام را انتخاب كنند. آنان يا به درگاه جاودانه و پر از نعمت خدا بخشيده ميشوند يا اين كه براي هميشه با شيطان در زجر به سر ميبرند.در اينجا لازم بود كه خدا اختياراتي را به طور موقت به شيطان بدهد زيرا كه جهت آزمايش اين مورد لازم بود. و اين به اين معنا نيست كه خدا براي خود رقيب انتخاب كرده است. بلكه خدا آزمايش را اينطوري طراحي كرده است و خود انسانها و جنها اين را خواستند.بنابراين شيطان خدايي در كنار خداي يكتا نيست. بلكه اختياراتي موقتي به او داده شده است تا كه ما برضد او عمل كنيم.در حققيقت ما از پرستش شيطان منع شده ايم.

[36:60] الم اعهد اليكم يبني ءادم ان لا تعبدوا الشيطن انه لكم عدو مبين
[36:60] اي فرزندان آدم، آيا من با شما عهد نبستم كه شيطان را نپرستيد؟ كه او سرسخت ترين دشمن شماست؟


[38:85] لاملان جهنم منك وممن تبعك منهم اجمعين
[38:85] "من دوزخ را با تو و تمام كساني كه از تو پيروي مي كنند، پر خواهم كرد."

سلطنت موقتى شيطان

سلطنت موقتي شيطان در مقابل سلطنت الرحمن نقشه خداست. خدا به شيطان فرصت داد تا كه در قلمرو زمين به ادعاي خود بپردازد.و انسانها هم فرصت دارند تا كه در اين قلمرو نظر خود درباره شيطان را تغيير دهند و از پرستش شيطان پشيمان شوند.در خلال قرآن شيطان در مقابل الرحمن ذكر شده است زيرا كه شيطان بر عليه الرحمن شورش كرد.

[16:51] وقال الله لا تتخذوا الهين اثنين انما هو اله وحد فايي فارهبون
[16:51] خدا اعلام كرده است: "دو خدا را نپرستيد؛ فقط يك خدا وجود دارد. تنها هيبت و حرمت مرا ارج نهيد."

آدم و حوا

بدن اولين انسان در زمين شكل گرفت.سپس خدا اولين شخص يعني آدم را براي آن بدن تعيين نمود . خدا به فرشتگان و شيطان دستور داد تا كه در طول آزمايش در زمين به انسانها خدمت كنند. فرشتگان با هدايت بادها و تقسيم باران و رزق و روزي و ..... به ما خدمت خواهند كرد. شيطان تنها كسي بود در اين مورد امتناع كرد و صراحتا اعلام كرد كه هيچگونه خدمتي به نسل انسان نخواهد كرد .در اين جا سجده كردن به معناي خدمت كردن است.

[7:11] ما شما را خلق كرديم، سپس به شما شكل داديم، پس از آن به فرشتگان گفتيم: "در مقابل آدم سجده كنيد." آنها سجده كردند، جز ابليس (شيطان)؛ او با سجده كنندگان نبود.

همسر آدم از آدم درست شد و خدا دومين انسان را براي آن بدن تعيين كرد. درحالي كه بدن خالي از روح (فقط جاندار) آدم و حوا روي كره زمين بود روح آنان (يعني شخص اصلي) در بهشت اقامت داشت. آدم و حوا در بهشت ماندند تا وقتيكه از فرامين و دستورات خدا اطاعت ميكردند. هنگاميكه آنان به شيطان گوش دادند طبيعت سراسر پر از عيب انسان بر ما نمودار شد و بلافاصله متعلق به سلطنت شيطان در زمين شديم .

خدا بشر را بدون مقدمه مورد آزمايش قرار نداد. براي كمك به ما انسانها در آخرين فرصت در فطرت همه ما پرستش تنها خدا قرار داده شده است. بنابراين ما برخلاف جنها خداپرست به دنيا مياييم .به جنها اين فطرت خدادادي اعطا نشده است اما در عوض به آنان عمري بسيار طولاني اعطا ميشود و همچنين ميتوانند سرتاسر آسماني كه ما در آن هستيم را مطالعه كنند. از آنجاييكه آنان نماينده هاي شيطان هستند طبيعت ذاتيشان بيشتر به سمت شرك است.

[7:172] به ياد آور كه پروردگارت تمام نواده هاى آدم را احضار كرد و آنها را بر خودشان شاهد گرفت: "آيا من پروردگار شما نيستم؟" همه گفتند: "بله. ما شهادت مى دهيم." بنابراين، شما روز رستاخيز نمى توانيد بگوييد: "ما از اين اطلاع نداشتيم."

در خلال زندگي خدا رسولان و كتابهايي ميفرستد تا ما را به سمت خدا هدايت كنند.

پدر ، الرحمن

اگر خدا بخواهد در آينده فرق الرحمن و الشيطن را از طريقه رياضي مشخص ميكنيم.زيرا آن كسي كه ادعا داشت صاحب عرش خواهد شد شيطان بود .شيطان فكر ميكرد ميتواند مثل الرحمن عرش را بچرخاند.

(( تو، شيطان، در دلت گفتى: "من بهشت را درجه بندى خواهم کرد. بالاى ستارگان خدا. من تخت سلطنت خود را قرار خواهم داد. بر تخت سلطنت جلوس خواهم کرد، روى کوه جماعت، در تو رفتگى هاى شمال. من بر بالاى ابرها صعود خواهم کرد؛ من مانند بلندمرتبه ترين خواهم بود" [اشعيا ۱۵- ۱۴:۱۳ ]))

الرحمن مهمترين اسم خداست كه تمام پيامبران خدا را با آن ميخواندند. ابراهيم موسي عيسي مريم خدا را الرحمن ميخواندند.در اين زمينه ميتوانيد سوره مريم را نگاه كنيد كه بيشترين تعداد الرحمن در آن استفاده شده است . الرحمن در جامعه مسيحيت بعدا طي جريانات تاريخي به پدر الرحمن و بعدا طي ترجمه هاي غلط به پدر بدل شد.بنابراين پدر همان تغيير يافته الرحمن است.همانطور كه همه ميدانيم ما موظفيم قرآن را با اعوذ بالله من الشيطن الرجيم شروع كنيم (16:98) در عين حال تمام قرآن با بسم الله الرحمن الرحيم شروع ميشود و اين دو صفت متضاد با هم را نشان ميدهد.

الرحمن الرحيم و الشيطن الرجيم.

و اين خود نشان ميدهد كه خليفة در آيه 2:30 به الشيطن و حزبش اشاره دارد كه برضد قوانين الرحمن عمل ميكنند.زيرا كه فساد و خونريزي برخلاف قوانين الرحمن است و اين يعني قوانين شيطان.

[19:44] يابت لا تعبد الشيطن ان الشيطن كان للرحمن عصيا
[19:44] "اي پدر من، شيطان را پرستش نكن. شيطان عليه آن بخشنده شورش كرده است.

اگر خدا بخواهد ادامه دارد ...